Gegroeid uit de vlasnijverheid

Roger Dewulf, de vader van de huidige zaakvoerder Hans, was bijna een halve eeuw terug als zelfstandige actief in de vlasnijverheid. Anticiperend op de teloorgang van deze industrietak, besloot Roger reeds in 1968 het vlas vaarwel te zeggen en de zeilen stelselmatig anders te gaan richten. Wat eerst begon als een meubelzaak met een eigen houtzagerij, groeide geleidelijk aan uit tot een bedrijf met een veel bredere actieradius dan louter het verwerken van hout en de constructie van tuinhuizen. Roger Dewulf en zijn echtgenote bouwden met hun dochter, zoon en schoondochter de zaak in no time uit tot een onderneming met een gedegen reputatie in de wijde omgeving van Rumbeke.

Rustige ligging

Dat klanten zelden toevallig de winkel binnenstappen, valt vooral te verklaren door de afgelegen ligging. Tot op vandaag is Bouwstock Dewulf gevestigd in Rumbeke, niet langs een drukke steenweg, maar opmerkelijk rustig gelegen op het lot waar tot vorig jaar nog de laatste vlasgebouwen van vader Roger prijkten. "Passage is er niet, dus komen klanten meestal gericht naar hier", vertelt hans. "Jonge mensen krijgen van hun ouders of familie vaak de tip om hierheen te komen. Veelal informeren ze zich dan eerst via het internet, waarna ze hier hun licht komen opsteken."

Persoonlijk contact

"De concurrentie met de grotere doe-het-zelf-ketens zal er altijd zijn, maar ik ben er van overtuigd dat zelfstandige DHZ-zaken altijd hun plaats zullen hebben. Naar mijn mening is het contact hier ook veel hechter. We zijn een familiezaak, in de winkel kan ook gewoon worden gebabbeld over de 'koers' en er overheerst hier geen 'supermarktgevoel'. Jaarlijks organiseren we ook een fietstocht voor ongeveer 1.500 fietsers, een mooie reclame voor ons bedrijf waar nadien vaak over wordt nagekaart en waar ook iedereen ieder jaar opnieuw naar uitkijkt. Het persoonlijk contact en de service is echt onze troef waardoor we stevig in de Roeselaarse middenstand geworteld zijn."

Verfraaiing

" In 2012 hebben we besloten het laatste verouderde gebouw af te breken, waardoor er ook onmiddellijk een grote toename in aantal parkeerplaatsen ontstond. Bovendien krijgen klanten ook een veel minder benauwend gevoel wanneer ze het terrein oprijden", vertelt Hans Dewulf. "Ook kwam er een nieuwbouw loods bij, goed voor 1.500 m² voor de opslag van houten platen. Hierdoor beslaat onze totale bebouwde oppervlakte nu zo'n 6.000 m². Last but not least besloten we ook de bestaande gebouwen te voorzien van modernere buitenpanelen en de opslagplaats voor tuinhout zelf te beslaan met houten latten. Alles samen biedt het de zaak een moderne look en jongere uitstraling, wat ook nodig is wil men als zelfstandige dhz-zaak meedoen met de grotere ketens." " De indeling is bij de opfrissingswerken ongewijzigd gebleven" vertelt Katrien, de vrouw van Hans "Wel hebben we de ingang afgezonderd van de uitgang, wat vroeger niet het geval was. Op die manier nodigen we de klant uit om op zijn minst een kleine 'wandeling' doorheen de winkel te maken, van de ingang tot de kassa. Als wij of een van onze leveranciers een bepaald product wensen te promoten, zijn de displays of pancartes dan ook langs deze route of bij de kassa terug te vinden. Uit de investeringen die we voorbij twee jaar maakten, moet blijken dat we verder willen groeien. We zien de toekomst in ieder geval postief in.

Renovatie of nieuwbouw

Een groot deel van de woningen in West-Vlaanderen werd opgetrokken tijdens het interbellum, wat maakt dat veel van deze gebouwen nu dringend aan vernieuwing toe zijn. "Dat biedt ons natuurlijk opportuniteiten", meent Dewulf. "Jonge mensen die vanuit de wens om goedkoop te renoveren zoveel mogelijk zelf willen doen, komen hier te rade opzoek naar het juiste product of de correcte werkwijze. Maar er liggen ook kansen bij nieuwbouw, bijvoorbeeld bij klanten die op zoek zijn naar een tuinhuis of een mooie houten afsluiting. Het op maat verzagen van hout is op vandaag nog steeds een van onze specialiteiten waarin we ons kunnen onderschei-den. Het zou onverstandig zijn geweest om de vergaarde ervaring in expertise inzake hout op maat zomaar over de balk te gooien."

Verfraaiing

" In 2012 hebben we besloten het laatste verouderde gebouw af te breken, waardoor er ook onmiddellijk een grote toename in aantal parkeerplaatsen ontstond. Bovendien krijgen klanten ook een veel minder benauwend gevoel wanneer ze het terrein oprijden", vertelt Hans Dewulf. "Ook kwam er een nieuwbouw loods bij, goed voor 1.500 m² voor de opslag van houten platen. Hierdoor beslaat onze totale bebouwde oppervlakte nu zo'n 6.000 m². Last but not least besloten we ook de bestaande gebouwen te voorzien van modernere buitenpanelen en de opslagplaats voor tuinhout zelf te beslaan met houten latten. Alles samen biedt het de zaak een moderne look en jongere uitstraling, wat ook nodig is wil men als zelfstandige dhz-zaak meedoen met de grotere ketens." " De indeling is bij de opfrissingswerken ongewijzigd gebleven" vertelt Katrien, de vrouw van Hans "Wel hebben we de ingang afgezonderd van de uitgang, wat vroeger niet het geval was. Op die manier nodigen we de klant uit om op zijn minst een kleine 'wandeling' doorheen de winkel te maken, van de ingang tot de kassa. Als wij of een van onze leveranciers een bepaald product wensen te promoten, zijn de displays of pancartes dan ook langs deze route of bij de kassa terug te vinden. Uit de investeringen die we voorbij twee jaar maakten, moet blijken dat we verder willen groeien. We zien de toekomst in ieder geval postief in.

Klusser of vakman

"Particulieren maken het leeuwendeel uit van onze klantenportefeuille, al kunnen ook vakmensen bij ons terecht", vertelt Hans. "Natuurlijk komen particuliere klanten pas wanneer een klus zich aandringt, bijvoorbeeld bij renovatie, Terwijl vaklui frequenter langskomen. We hebben veel vaste klanten, maar nog iedere dag mogen we ook onbekende gezichten verwelkomen. Bovendien leveren we ook aan huis op woensdag en vrijdag, ideaal voor klanten die hun producten om de één of andere reden niet mee kunnen nemen naar huis."

Evolutie

Onder impuls van de crisis kon Dewulf ook bepaalde evoluties optekenen in de voorbije 10 jaar. "Zo hebben we kunnen merken dat klanten minder geneigd zullen zijn duurdere luxeproducten aan te kopen. Laminaat van 15 euro verkoopt sowieso stukken beter dan laminaat van 25 euro, wat vroeger vreemdgenoeg niet altijd het geval bleek. Zeker voor bepaalde productcategorieën, denk maar aan plafondbekleding, Daar zien we ook dat de verkoop van B-merken aanzwengelt. Dit fenomeen speelt veel minder bij gereedschappen, waar klanten bereid zijn om iets meer te betalen om problemen te vermijden. Al bij al hebben we zeker geen reden tot klagen: de omzetcijfers van zowel onze kleinere bouwmaterialen als de dhz-producten gaan nog steeds in stijgende lijn. Ook het premiesysteem speelt hier een rol in. Zo zagen we dat de vraag naar bijvoorbeeld dakisolatie in crescendo ging door de subsidiëring van deze producten, maar ook dat de verkoop onmiddellijk wat terugviel van zodra de tegemoetkoming werd toegeschroefd. Maar door de grote diversiteit aan producten, kunnen we dit probleemloos opvangen met andere productsegmenten."

Drie generaties

Bouwstock Dewulf is een familiebedrijf, zoveel is zeker. Na vader Roger kwam zoon Hans Dewulf, samen met zijn zus en vrouw in 2000 aan het roer. Maar is ook de opvolging in de toekomst verzekerd? "Dat is zo goed als zeker. Toen Dobbit Professional ons in 1994 kwam interviewen, werd het artikel afgesloten met een vermelding van mijn oudste zoon Louis, toen nog een kleine bengel. Vandaag is hij afgestudeerd en is bovendien ook vast in dienst. Het interesseert hem in ieder geval. Mocht dit niet het geval geweest zijn, had ik waarschijnlijk de investeringen van vorige jaren niet meer gemaakt en de zaak waarschijnlijk overgelaten. Of ook mijn andere zoon Emiel de zaak zal vervoegen, valt nog af te wachten", besluit de tevreden zaakvoerder